Godny pochówek krok po kroku : niezbędne formalności i wybór zakładu pogrzebowego

0
163
Godny pochówek krok po kroku : niezbędne formalności i wybór zakładu pogrzebowego

Śmierć bliskiej osoby to zawsze bolesne doświadczenie. Ostatnim wyrazem szacunku i miłości do Zmarłego jest organizacja pochówku, zgodnego z jego wolą. Załatwienie niezbędnych formalności jest konieczne, bywa jednak niełatwe, zwłaszcza w tak przykrym momencie. W takiej sytuacji warto skorzystać z pomocy profesjonalistów, którzy pomogą przebrnąć przez wszystkie procedury.

Niezbędne formalności

Podstawą do rozpoczęcia organizacji pogrzebu jest uzyskanie karty zgonu. Jeśli do śmierci dochodzi w szpitalu, tam wystawiane są niezbędne dokumenty, jeśli zaś śmierć następuje w warunkach domowych, po wypisanie karty zgonu należy udać się do lekarza rodzinnego.  Po otrzymaniu tego dokumentu należy skontaktować się z wybranym zakładem pogrzebowym w celu zabrania ciała ze szpitala lub domu, które do czasu pochówku przechowywanie będzie w kostnicy lub domu pogrzebowym. Następnym krokiem jest udanie się z kartą do Urzędu Stanu Cywilnego, który wyda akt zgonu potrzebny do przedłożenia w kancelarii parafialnej, a także w ZUS-ie w przypadku wnioskowania o wypłatę zasiłku pogrzebowego.

Wybór zakładu pogrzebowego – kryteria

Przed wyborem, warto zapoznać się z ofertą poszczególnych firm i wziąć pod uwagę zakres ich usług. Pomocne w zdecydowaniu może okazać się zasięgnięcie opinii znajomych, warto kierować się jednak konkretnymi kryteriami, jakimi są:

  • Przyjmowanie zgłoszeń 24/7 i niezwłoczny dojazd
  • Opinie w internecie oraz ogólny wizerunek firmy
  • Doświadczenie
  • Zakres usług podstawowych oraz dodatkowych i cennik

Powierzenie organizacji pochówku profesjonalnemu zakładowi pogrzebowemu gwarantuje, że oprócz podstawowych formalności, zadba on także o m.in.:

  • Zamówienie oraz rozwieszenie nekrologów wybranych przez rodzinę miejscach
  • Organizację transportu ciała oraz konduktu pogrzebowego
  • Umycie, ubranie, uczesanie Zmarłego oraz wykonanie makijażu
  • Zamówienie wiązanek oraz wieńców
  • Przygotowanie muzyki

Po dokonaniu wyboru czas na rozmowę w biurze firmy, należy zabrać ze sobą niezbędne dokumenty! Są to:

  • Karta zgonu
  • Dowód osobisty osoby zmarłej
  • Legitymacja emeryta/rencisty lub odcinek wypłacanego świadczenia

Więcej informacji – Zakład pogrzebowy Warszawa Mokotów – sprawdź, w jaki sposób zakład pogrzebowy wesprze Cię w organizacji pogrzebu.

Przebieg i oprawa pogrzebu

Bliscy osoby zmarłej muszą podjąć decyzje, które będą kształtowały ostateczny wyraz całej ceremonii. Najważniejszą z nich wszystkich jest ta, która przesądza czy uroczystość pogrzebowa będzie się odbywała w obrządku świeckim, bez symboli religijnych oraz duchownego, czy chrześcijańskim, z udziałem księdza, który będzie towarzyszem ostatniej podróży. Jeśli wybór padnie na obrządek religijny, następuje kontakt z parafią, do której należał Zmarły, uzgodnienie daty i godziny ceremonii pogrzebowej. Następnie wybór kwatery i miejsca pochówku, w porozumieniu z administracją cmentarza.

Bardzo istotny jest także wybór pomiędzy klasycznym pochówkiem a kremacją, potem jest szansa na zapoznanie się z ofertą, odpowiednio, trumien lub urn i wskazanie jednej z nich.  Preferencje co do oprawy muzycznej rodzaju kwiatów, z jakich mają być wykonane wieńce czy wiązanki, a także ich rozmiaru to kolejna kwestia do omówienia na rozmowie w biurze zakładu pogrzebowego. Po ustaleniu kluczowych kwestii i dostarczeniu ubrań dla Zmarłego oraz ewentualnych przedmiotów, które mają się przy nim znaleźć, kończy się rola rodziny. Odtąd może ona w pełni skupić się na wzajemnym wsparciu żałobników i wyciszeniu w oczekiwaniu na ceremonię, resztą formalności zajmie się firma pogrzebowa.

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here